7 voedingstips die je direct kunt gaan gebruiken!

1. Drink geen suikercalorieën

Suikerhoudende drank is het meest dikmakende dat je maar kunt binnenkrijgen. Dat komt doordat vloeibare suikercalorieën niet door de hersenen op dezelfde manier worden geregistreerd als calorieën uit vast voedsel . Daarom ga je in totaal nog meer calorieën eten als je frisdrank drinkt. Er is een sterk verband tussen suikerhoudende dranken en obesitas, diabetes 2, hart- en vaatziektes en allerlei andere gezondheidsproblemen.

2. Eet noten

Ondanks het hoge vetpercentage van noten, zijn ze wel ontzettend voedzaam en gezond. Ze zitten vol met magnesium, vitamine E, vezels en verschillende andere voedingsstoffen. Uit onderzoek blijkt dat noten je kunnen helpen bij gewichtsverlies en bij het bestrijden van diabetes 2 en hartziektes. Bovendien wordt 10-15% van de calorieën in noten niet eens door het lichaam opgenomen.

3. Eet vette vis

Zo ongeveer iedereen is het erover eens dat vis gezond is. Dit geldt vooral voor vette vis zoals zalm, die vol zit met omega 3 vetzuren en verschillende andere gezonde ingrediënten. Uit onderzoek blijkt dat mensen die de meeste vis eten minder risico lopen op allerlei ziektes, waaronder hart- en vaatziektes, dementie en depressie.

4. Zorg voor genoeg slaap

Het belang van genoeg slaap van goede kwaliteit kan niet overschat worden. Het is misschien wel net zo belangrijk als voeding en beweging, zo niet belangrijker. Slecht slapen kan insulineresistentie in de hand werken, je hongerhormonen uit evenwicht brengen en je fysieke en mentale prestaties verminderen. En nog belangrijker, het is één van de grootste individuele risicofactoren voor toekomstige gewichtstoename en obesitas. Uit één studie bleek dat kort slapen in verband staat met een 89% groter risico op obesitas bij kinderen en 55% bij ouderen.

5. Drink water, vooral voor de maaltijd

Genoeg water drinken kan vele voordelen bieden. Het werkt bijvoorbeeld heel goed als aanjager van de calorieënverbranding. Volgens twee onderzoeken kan het de stofwisseling 1 à 1,5 uur lang opvoeren met 24-30%. Als je 2 liter water per dag drinkt geeft dat een extra verbranding van 96 calorieën. De beste tijd om water te drinken is een half uur voor de maaltijd. Uit een onderzoek bleek dat een halve liter water 30 minuten voor elk maal het gewichtsverlies met 44% verhoogde.

6. Bak vlees niet te lang en verbrand het niet

Vlees kan een voedzaam en gezond onderdeel uitmaken van je dieet. Het zit vol met eiwitten en bevat verschillende andere belangrijke voedingsstoffen. Als het vlees te lang wordt gegaard of wordt verbrand krijg je problemen. Het kan leiden tot het vormen van schadelijke stoffen die het risico op kanker verhogen. Dus eet wel vlees, maar zorg ervoor dat het niet te gaar wordt of verbrandt

7. Zorg dat je genoeg eiwitten eet

Eiwitten zijn ontzettend belangrijk en volgens veel deskundigen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet genoeg. Eiwit is vooral belangrijk bij het afvallen en het werkt via verschillende mechanismen. Een hoge eiwitinname kan de stofwisseling een behoorlijke opkikker geven, terwijl het ervoor zorgt dat je zo vol zit dat je vanzelf minder calorieën gaat eten. Het kan ook cravings verminderen en het verlangen om ’s avonds laat nog te gaan snacken. Voldoende eiwit eten blijkt ook de bloedsuiker- en bloeddrukniveaus te verlagen


Wil jij professioneel voedingsadvies in combinatie met een trainingsschema? Neem dan contact met ons op, dan kunnen we samen kijken hoe jij op korte termijn resultaat kunt behalen met een voedingsschema!